کد خبر: ۵۲۸۳۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
مجالس و محافل یا مناسکی که پیرامون اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) برگزار می‌شود به نوعی تضییع حقوق شهروندی و سایر آحاد جامعه است و صدای عزاداری عزاداران، صدای بلندگوها در هیئات یا حرکت دسته‌جات عزاداری در خیابان‌ها موجب اذیت دیگران، موجب ایجاد راه‌بندان و مشکلاتی برای سایر شهروندان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598،  حجت الاسلام روح الله حبیبیان از کارشناسان پاسخگویی به شبهات به برخی از شبهات پیرامون عزاداری و ماه محرم پاسخ داد که در شماره های گوناگون تقدیم نگاه شما خواهد شد.

* شبهه

گاهی دیده می‌شود یا شنیده می‌شود که برخی از افراد به ویژه در ایام محرم اشکالاتی را به مجالس و محافل اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) وارد می‌کنند که محور این اشکالات این است که در این مجالس و محافل یا مناسکی که پیرامون اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) برگزار می‌شود به نوعی تضییع حقوق شهروندی و سایر آحاد جامعه رقم می‌خورد. به عنوان مثال گفته می‌شود صدای عزاداری عزاداران، صدای بلندگوها در هیئات یا حرکت دسته‌جات عزاداری در خیابان‌ها موجب اذیت دیگران، موجب ایجاد راه‌بندان و مشکلاتی برای سایر شهروندان می‌شود و این امری است که به عنوان حق الناس در دین اسلام به شدت مورد نهی قرار گرفته است. ما قرار نیست برای انجام یک امر مستحبی، گرفتار ظلم به دیگران و به گردن گرفتن حق الناس شویم. در نتیجه گفته می‌شود که این رفتارها، رفتارهایی به دور از آموزه‌های اسلام محسوب می‌شود.

* پاسخ

در جواب باید بگوییم؛ بله، اگر واقعا هر یک از رفتارهایی که در مجالس اهل بیت(ع) به ویژه در اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) انجام می‌شود موجب تضییع حقوق دیگران و یا ظلم و تعدی بر دیگران باشد، باید از آن پرهیز کرد.

این امری است که معمولا هیئت‌ها و مجالس و متولیان محافل اقامه‌ی عزای بر اباعبدالله(ع) به آن توجه دارند و معمولا همه‌ی تلاش خودشان را به کار می‌بندند که این نتیجه‌ی منفی رقم نخورد.

اما نکته‌ی مهم‌تر این است که واقعا برگزارکنندگان این جلسات چه افرادی هستند؟ در طول تاریخ مجالس عزای بر اباعبدالله(ع)، هیئت‌ها و موکب‌های گوناگون عزاداری برخاسته از متن جامعه و متشکل از آحاد افراد جامعه بودند.

یعنی در هر منطقه‌ای که یک هیئتی برپا می‌شود تقریبا از کوچک‌ترین و ساده‌ترین رفتارها تا جدی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌ها به دوش خود افراد آن منطقه است و آحاد افراد جامعه متولی برگزاری این مجالس هستند. در نتیجه آن مردمی که پای کار برگزاری این مجالس هستند خودشان مخاطبین اصلی همین برنامه‌ها محسوب می‌شوند و معنا ندارد کسی ظلم و تعدی را بر خودش روا بدارد. به همین جهت است که ما در طول تاریخ کمترین مخالفت را از جانب آحاد افراد جامعه در برابر برگزاری این محافل و مجالس می‌بینیم.

در مورد دسته‌جات عزاداری هم داستان از همین قبیل است. درست است که در آن روزهای معین برخی از خیابان‌ها بسته می‌شود اما در کدام جشنواره‌ی ملی با نتایج و آثار و برکات گوناگونی که ممکن است برای جامعه رقم بزند چنین محدودیت‌هایی اتفاق نمی‌افتد.

در همه‌ی جشنواره‌هایی که در کشورهای گوناگون به تعبیر عرب‌ها مهرجان‌ها و یا به تعبیر غربی‌ها فستیوال‌هایی که برگزار می‌شود، بله، شرایط عادی تردد افراد یا خودروها در برخی از خیابان‌ها به‌هم می‌خورد ولی امری است که تقریبا همه به آن تن می‌دهند و آن را می‌پسندند و برای برگزاری این فستیوال‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

فقط نکته‌ی مهم این است که باید اطلاع‌رسانی صحیحی انجام شود که افراد از قبل بدانند. امری که در مجالس و محافل و دسته‌جات عزای بر اباعبدالله(ع) در همه‌ی مناطق کشور ما رقم می‌خورد و افراد بابت این بسته شدن خیابان‌ها و امثالهم نه تنها اذیت نمی‌شوند بلکه به جهت تنوعی که در شرایط شهر و دیارشان رقم می‌خورد به نوعی خوشحال و بهره‌مند و .

بله، لازم است قبل از برگزاری این دسته‌جات عزاداری، اطلاع‌رسانی مناسب در مورد بسته شدن خیابان‌ها و مسیر تردد دسته‌جات عزاداری اتفاق بیافتد. امری که تقریبا در همه‌ی سال‌های گذشته توسط متولیان امر به اطلاع آحاد شهروندان در شهرهای گوناگون رسیده شده و مردم هم با آگاهی و اطلاع در این مسیرها تردد نمی‌کنند. در نتیجه اگر کسی از روی عدم اطلاع و ناآگاهی خودش در این فضا قرار بگیرد اشکال و ایرادی به برگزارکنندگان این دسته‌جات عزاداری وارد نخواهد بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها